100 streken, manieren en grappen! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Joyce Raijmakers - WaarBenJij.nu 100 streken, manieren en grappen! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Joyce Raijmakers - WaarBenJij.nu

100 streken, manieren en grappen!

Blijf op de hoogte en volg Joyce

19 September 2012 | Spanje, Barcelona

Na anderhalf week hier te zitten besef je pas goed dat helemaal niet op vakantie bent. We zien bijna iedere dag nieuwe dingen in Barcelona en het verstaan van de Spaanse taal gaat onverwachts steeds beter. Zou dit komen omdat ik 3 jaar lang verplicht (en moeizaam) naar de 4 lesuren Frans per week ben gegaan? (Frans en Spaans lijkt op elkaar) Of komt dit omdat ik gewoon veel naar de Spaanse nummers van Aventura heb geluisterd? Ik weet het niet, maar het bevalt me nog steeds erg goed en vanaf volgende week krijg ik Spaanse les. Heb er erg veel zin in.

Wandeltocht; Heb ontzettend interessante boekjes ontvangen op mijn afscheidsfeestje, waaronder één met 6 verschillende wandelingen (100% Barcelona). We hebben onze eerste wandeling achter de rug zitten en hij was geweldig. We hebben de wijk Gotíc ontdekt en hier hebben we afgelopen maandag (17-9) al veel profijt van gehad. Toen hadden we een fietstocht door Barcelona heen en door staking reden er bijna geen bussen/metro’s/treinen (zo’n 75% minder dan normaal en dat is echt heel veel minder!). Gelukkig konden we contact opnemen met onze contactpersoon en zij heeft ons de weg uitgelegd. Maar toen we bij de Kathedraal aankwamen, herkende ik de weg meteen en konden we gelukkig mee gaan fietsen. Over de geschiedenis van bepaalde Spaanse gebeurtenissen weet ik al veel over te vertellen en ook bijv. dat het beeld van Christoffel Columbus de “verkeerde” kant opwijst en dus niet naar Amerika wijst maar naar Italië (veel kans zijn geboorteland). Ook over Gaudi (architect van vele beroemde gebouwen zoals Sagrada Família) weet ik al veel te vertellen. Kan niet wachten tot we weer een nieuwe wandeling gaan lopen en wat we dan allemaal meemaken!

Stage; Bij stage mag ik steeds meer met de kinderen gaan doen, zoals werken in kleine groepjes. Ook herkennen de kinderen mij in de gang en roepen ze mijn naam. Erg leuk om dat mee te maken. Sommige kinderen (juist degenen waarvan je het niet verwacht) komen naar me toe gerend en geven me een knuffel. Zulke kleine dingetjes maken mijn dagje helemaal goed. Het eten is nog steeds erg goed, maar niet altijd is het even lekker. Maar ik ben opgevoed met de woorden: “eerst proberen en dan pas zeggen lust ik niet!”, en ook hier probeer ik alles eerst en eet netjes mijn bordje leeg.

Appartement; Het appartement wat we hebben is erg oud en volgens mij is letterlijk alles in dit gebouw van dezelfde leeftijd. Van de lift tot de tegels. Door het droge weer is het erg stoffig en zelf wanneer je heel de dag stoft, veegt en dweilt, het gaat niet weg.
Verder hebben we al problemen gehad met de wasmachine (hij wil niet aan, dan zuigt hij geen water weg en kan je bijna gaan zwemmen in de wasmachine, of hij doet het gewoon helemaal niet. Heerlijk!) en het ergste was nog wel, denk ik, dat we paar dagen geen internet hadden. Ik kan je zeggen, zonder internet voel je je behoorlijk kwetsbaar en alleen in een vreemd land/stad. Bij mij riep het vooral frustraties op en heb er voor gezorgd dat de router het wel weer deed. We hadden allemaal geprobeerd hem te maken, door stekkers eruit te halen en op de reset-knop te drukken. Niets werkte. Tot ik iets had van misschien heeft hij Joyce-style nodig. Eerst vertroetelen (schoongemaakt, af laten koelen en tegen gepraat), nee hij deed het nog steeds niet. Dan maar met lomp geweld. Toktoktok tegen rand van de plank.. En ja hoor! Hij deed het weer. Volgens mij heeft de router nu schrik van mij.

Ookal zit ik in Spanje, ben dus mijn gekke streken nog niet verloren en maak de leukste dingen mee. Iedere dag even goed lachen en kattenkwaad uithalen. Maar ik ga niet te ver, want dat is niet leuk.

Nog 100 daagjes te gaan en dan ben ik weer thuis. Ik mis mijn warme douche (heb hier een ijsdouche, soms vraag ik me echt af of de druppels niet bevroren zijn en dat er dus ijsklontjes uit de douchekop komen. Brrr!) en natuurlijk mijn eigen bed. En mijn kleertjes, want grijp nu echt mis op bepaalde kledingstukken (DAT WORDT DUS SHOPPEN MWHAHAHA!)..

Ben blij met alle contact die ik van mijn ouders, broer, familie, vrienden ontvang. Mis jullie allemaal maar geniet hier nog te veel dus ik kom nog niet terug. Heb nog de grootste plannen….

Tot snel schrijvens!! Misschien zelfs tot Videochat!
Xx Veel liefs Joyce

  • 20 September 2012 - 00:14

    Ellen:

    Heey Joyce!

    Mooi dat de wandelingen leuk zijn :) ben benieuwd wat je de volgende wandeling allemaal gaat spotten! Echt iets voor jou met die router :P maar goed, je kan trots zijn want je hebt m toch maar weer mooi gefixt!
    Jammer van de douche, maar gelukkig heb je nog wel lekker warm weer. Hier hebben we een warme douche maar de temperatuur hangt nog maar rond de 15 graden :(

    Liefs Ellen

  • 20 September 2012 - 10:51

    Desie:

    Ik ben blij dat het daar bevalt, beide op stage en buiten stage.
    Gewoon goed je best blijven doen meid ^^
    Jij weet zodra je terug komt echt alles over Barca of niet soms xD

    We missen je wel hier in NL, dus gelukkig nog maar 100 daagjes :P

    En ik ben jaloers op het weer daar om eerlijk te zijn xD
    Tis hier echt al bijna een week ijskoud :S
    Ik loop gewoon met kleding met LANGE MOUWEN! O_o

    Maar we gaan snel weer een keertje videochatten he ;)

    Liefs,

    Desie

  • 24 September 2012 - 22:07

    Daisy Boonstra:

    hellooow

    Fijn dat je je draai hebt gevonden.
    ik ben nu op dit moment alleen met de kids,Niels is op oefening.
    Ik dacht laat ik Joyce een berichtje sturen,dus bij deze.
    Heel veel succes verder met je stage,maar geniet ook zeker van je omgeving.
    Groetje Daisy

  • 27 September 2012 - 21:48

    Simone:


    Haa die Joyce,

    Goed om te lezen dat het steeds beter gaat in Barcelona.
    Dit zowel met het wennen aan de omgeving als met je stage.
    Leuk ook dat je begint te merken dat de kinderen contact met je zoeken.
    Hopelijk wordt dit nog veel beter, maar als ik lees wat jij / jullie allemaal ondernemen, ontdekken en ook de spaanse taal steeds beter beheersen heb ik er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen!
    Erg leuke en mooie foto''s ook, vooral die van het stand in het donker.
    Je zou bijna zin krijgen om je koffers te pakken en die kant op te vliegen.

    Met mij gaat t goed.
    Ik had begrepen dat je naar me had gevraagd, super leuk en lief!
    Helaas kan ik niet veel meer zeggen dan dat de terugplaatsing goed is gegaan en dat ik nu moet wachten tot dat ik een test mag doen ( 9 oktober).
    Laat je zeker weten hoe het afloopt.

    Verder wil ik je nog ontzettend veel suc6 en plezier toewensen.
    Dat je nog maar veel mag leren / ontdekken!

    Liefs, Simone

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Het begon als een grap. “Ga je mee naar Barcelona stagelopen?” Ik zal het niet snel vergeten. Lachend antwoordde ik: “Oké, is goed.” Nog niet beseffend dat dit grapje een serieuze vraag werd. Ik sta altijd open voor een avontuur, zeker op dit moment. Je bent maar één keer jong en deze kans krijg je nooit meer. Na 2 keer een poging gedaan te hebben naar een internationale stage, is het me nu echt gelukt. Ik vertrek naar Barcelona!!!! Papa en mama, bedankt voor deze kans! HouVanJullie! En natuurlijk ook de mensen die me steunen, volgen en begeleiden bij dit avontuur; Bedankt!

Actief sinds 16 Juni 2012
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 9881

Voorgaande reizen:

07 September 2012 - 21 December 2012

Barcelona

Landen bezocht: